Too Blessed To Be Depressed.
Crimson Architectural Historians 1994-2002

Forced to find beauty in mediocrity, poetry in pragmatism, history in the absence of monuments and the future in the past, Crimson has been shaped by the experience of living and working in Rotterdam, the city that never thinks. Over the past seven years they have produced research projects, plans and initiatives that range from purely historical studies, book reviews and critiques of contemporary architecture to exhibitions, panoramas and urban planning schemes. For them, history is not a clear-cut period in the past but a total panoramic experience in which mythology, truth, writing, building and demolition intermingle. The Crimson historians don’t keep their distance, they dive right in.

Too Blessed To Be Depressed is a coming-of-age book, one that shows the development of a practice and an attitude towards the outside world based not on analysis and simplification but on an endless quest for all the narratives, contradi ctions, and obsessions that make the city what it is. It presents an initial selection of work by Crimson divided among three themes: History (what to make of it, how to deal with it), Obsession (theirs along with those of others) and Top Down (the impact of large-scale infrastructural and other interventions on the city).


Het boek moet lezen als een verhaal over een figuur die zwaar neurotisch de wereld naar zijn hand probeert te zetten. Laten we zeggen dat die persoon Crimson heet. Hortend en stotend probeert hij de geschiedenis van de stad te begrijpen. Ben Maandag in Rotterdams Dagblad, May 17th 2002, pp. 19

Meer dan een geschiedenis is het boek een visie op de geschiedenis van de architectuur. De toon is ruig en MTV en de blik is vooral gericht op de toekomst, want daar liggen de ambities en mogelijkheden om steden en infrastructuur met elkaar te vervlechten. Eigenlijk is Too Blessed to be Depressed vooral een pleidooi voor cohesie binnen het stedelijk landschap. En een pleidooi om verder te kijken dan de gemeentegrenzen.
Blauwe Kamer # 3 2002, pp. 56

Hip en kleurrijk vorm gegeven zal het ongetwijfeld een spetterende hit worden onder architecten en ander architectuurdenkend volk. [..] De onstuimigheid die de teksten kenmerkt heeft zich ook in de lay-out neergeslagen.
Herman van Bergeijk, B-nieuws September 30th 2002, pp. 3

Le livre se présente alors comme une tentative d’autoportrait, d’autobiographie intellectuelle de Crimson, personnalité collective.
Pierre Chabard in l’Architecture d’Aujourd’hui, November 2002, pp. 8

* Massa en weerstand
* Leegte
* What If?
* Re-Arch
* Nieuw Historisch Delfshaven
* Het veelzijdige oeuvre van Aalto
* Brave New Office Building
* Mechanization takes command
* Rotterdam Harbour City / Havenstad Rotterdam
* Glad & schoon
* Hong Kong-Amsterdam
* Infrarchitecturbanism
* City of Industry
* Rockbottom

Design: Gerard Hadders and Barbara Dijkhuis
320 pp, 170x210mm, paperback
010 publishers
ISBN 90 6450 466 0

Out of print